torsdag 6 oktober 2011

Från gammalt till nytt..

Min gammelmormor; Mormor Eva var en fantastisk sömmerska. Hon var utbildad skräddare och hade många damer som hon sydde dräkter till. Jag minns inte jätte mycket av henne förutom att hon hade massa klänningar och tyger, en hel vägg med olika Afrika saker, hennes vita lockiga hår och hennes stora glasögon.
Även att hon var min gammelmormor fick vi inte säga det som små, för; Jag känner mig så gammal då! Sa hon. Där av namnet mormor Eva.

Hon sydde iaf en klänning med tillhörande jacka till min mormor som hon hade på min moster Tinas bröllop. Klänningen var i helspetts och blek beige/rosa undertyg.
I somras fick jag den av min mamma. Då ingen kan ha den på grund av storleken eller modellen bestämde jag mig för att göra om den till en klänning som jag kunde ha på ett av alla dom bröllop jag skulle på.

            

Jag tänkte att jag kunde använda spetsen till livet och gjorde även en axel. Väldigt festfin och sommrig.
Passade utmärkt på min mans kusin, Jonnas Bröllop. Själva klänningstyget var jag tvungen att köpa nytt, men hittade som tur var ett som matchade perfekt!


Såhär blir det när man inte gillar att vara med på kort, dom ända man hittar på sig själv är något tillgjorda.

Tips: När ni syr i spets, använd en ny nål och sy försiktigt. kolla så att det blir ordentligt gjort och inte tunt för att det är lätt att spetsen spricker..

Jag matchade med ett par bruna höga pumps med träklack, med lite platå. Läckert!

Kram på er!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar