fredag 9 november 2012

Första gången..

Det finns alltid en första gång för allt man gör. Första stegen, första gången man börjar skolan, första kyssen osv. Och varje gång man gör något nytt är det (oftast) spännande och lite skrämmande på samma gång.

Jag har länge drömt om att bli brudklännings designer men har inte riktigt vetat hur jag ska ta första riktiga klivet och helt ärligt inte riktig vågat ta mig an en så pass stor uppgift som är så betydelsefull. Det är inte bara en utav dom största dagarna i en annan människas liv, alla och då menar jag ALLA kommer att titta på bruden och prata om hennes klänning.
Men, för lite mer än ett år sedan fick jag ett mail av Hanna som undrade om jag skulle kunna/vilja/hinna sy hennes  brudklänning. Och den förfrågan kunde jag bara inte tacka nej till. Blev så glad och paff på samma gång att jag var tvungen att fråga om hon verkligen litade på att jag kunde sy hennes brudklänning. jag menar Brudklänningen med stort B.

Under hela tiden som jag sytt klänningen har tankarna gått från allt mellan total lycka och förtvivla...
Nej, men skämt å sido. Jag har varit så genom glad när jag sytt på, men på samma gång livrädd att något ska gå fel, sönder eller smutsigt. Eller värst av allt att Hanna inte skulle bli nöjd.

Men jag måste säga den lättnaden som infann sig när jag fick se Hanna gå mot altaret den 25 augusti 2012 i Rogberga Kyrka, var helt ljuvlig. För hon var rena drömmen, så vacker! och jag kan uppriktigt säga att jag kände mig nöjd med klänningen!


Vackra Hanna Danell! 



Min design är en både elegant, klassisk och romantisk men också nyskapande och modern på samma gång. Och om man tittar noga så är det två klänningar i ett.

Det första jag gjorde var att göra underklänningen med korsettskenor och flera tyll lager och sedan sy den 'första' klänningen som är en 'simpel', slät sweetheart klänning med släp i brudsatin.
Livet sitter tight och har en skärning några centimeter under bysten. Sen en helt slät kjol med mycket vidd och ett halv meter långt släp. Hjärtformen framtill gör att klänningen får en mer romantisk känsla.

Här med maken Alexander.



Hela över klänningen är draperad för hand och även påsydd för hand. Chiffongen lägger sig som ett härligt skimmer över hela kjolen. och blir nästan som en slöja baktill då den är lite längre än underklänningen. Längst ner har jag sytt på en liten satin kant för att få bästa möjliga finishen.
Chiffongen fungerar även som axelband då den är draperad i livet och smalnar av över axeln. Och med en lätt twist får jag axelbandet att bli smalare men sedan mynna ut i ännu en v drapering. Allt för att få en snygg rygg skärning.

Å, jag skulle kunna berätta om varje detalj i en evighet, men antar att ingen skulle orka läsa.


Hanna! Tack för att jag fick förtroendet att sy och designa din klänning!
Det är inte ofta jag säger eller tänker det men, jag är super nöjd med resultatet och du är helt fantastiskt vacker!!
Helheten blev verkligen fantastisk med hår smycken och skor!


Skulle ni vilja se fler bilder kan ni gå in på wilmafoto.se där finns Hanna och Alexander med på många kort och ni kan även se dom läckra skorna som Hanna hade på sig. Värt att se!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar